Miért nem asztmásak a tanyasi környezetben nevelkedő gyermekek?

filinecek képe a Pixabay -en.

Miért nem asztmásak a tanyasi környezetben nevelkedő gyermekek?

Kutatók megállapították, hogy  a tanyán lévő por hatására a légutak nyálkahártyája nem reagál olyan hevesen, mint a a háziporatkához hasonló allergénekre. Ez a védőhatás egy különleges gyulladásgátló fehérjének (A20) köszönhető, amelyet a tanyán lévő porral való érintkezés hatására termel a szervezet. Amikor inaktiválják az A20 proteint a tüdő nyálkahártyájában, akkor a tanyasi por többé nem képes csökkenteni az allergiás vagy asztmás reakciót" – mondta Hamida Hammad, a Science című tudományos folyóiratban közölt tanulmány egyik szerzője. A vizsgálatok azt mutatták, hogy az allergiától és asztmától szenvedő páciensek szervezetében nincs elegendő A20 fehérje, ami megmagyarázza az allergénekre adott heves reakcióikat.

Szakemberek már évekkel ezelőtt kimutatták, hogy a tanyán nevelkedő gyerekek védettebbek az asztmával és az allergiával szemben, ám egészen mostanáig nem sikerült megállapítani az összefüggés okát. Akik mégsem védettek és allergiától szenvednek, azok az A20 fehérje egy génvariánsát hordozzák, ami a protein hibás működését eredményezi.

A szakemberek most azt próbálják megállapítani, hogy a tanyán lévő por pontosan melyik aktív összetevője felelős a jótékony hatásért. Ennek kiderítése után egy asztma elleni, annak megelőzését szolgáló vakcina kifejlesztése jelentheti a következő lépést.

Forrás: erdekesvilag.hu