Babits Mihály - Óda a bűnhöz

Elbízott erény! hizelegve gyávább
s korlátoltabb lant rezeg udvarodban:
ámde nem tisztább! Az enyémet néked
ajzza, nemes Bűn,

még ifjú izmom. Neked égő csokrot
soha nem látott faju új virágból
áldozok, melyet szakadékok ormán
csentem a földből
vakmerő kézzel, veszedelmes úton:
bódító sötét liliom keresztjét,
vérvörös hunyort, s örökös virágu
áloe-pálmát.
Nem neked, természet öröklött bűne,
szerelem, romlás buja zöld hinára,
nem gerincivó Cytherea, néked
mennyei kéjhölgy!
Nem, vad gyilkosság, alacsony tolvajlás,
nem rut fösvénység, feneketlen bírvágy,
nem, te legrosszabb, pohosult tétlenség,
csökönyös önkény
s orvosolhatlan butaság! nemünk nagy
szennyesládaját teletöltő! moslék!
hitvány szemétdomb! Sohsem érdemelték
nagy nevedet, Bűn!
Mert te vagy a nagy, te vagy új és bátor,
te vagy az erős, te vagy a kiváló,
villogó fejszéd a sürűn járatlan
új utakat tör.
Bűn, bűnnél százszor rokonabb erénnyel
mégis bűn, nagy bűn a buták szemében,
kik kopott párnán a sötétben ülnek,
félnek a fénytől.
Ámde bátran én teneked szegődöm,
szolgáid legszebb javadalma, nagy Bűn,
add fényes fejszéd a kezembe! Kenj be
torna-olajjal!
Ó fogadd ifjú, de derék erőmet!
Rontok, építek! Zuhanó szekercéd
fénye hullócsillaga tőlem ejlik,
mert te vagy a nagy,
te vagy az erős, te vagy új és bátor:
Gallián Caesart te vezetted át és
új aranymezőt kereső, te leltél
Amerikára.


Gondolatok a versről

Babits Mihály "Óda a bűnhöz" című verse egy rendkívül provokatív és összetett mű, amely a bűn fogalmát és jelentését újragondolja. A költemény az erény és bűn közötti határokat feszegeti, mélyreható filozófiai kérdéseket vet fel a társadalmi normák és az egyéni cselekvés viszonyáról.

A vers szerkezete és stílusa:
A költemény ódai formát követ, intenzív, emelkedett hangvételű, súlyos kérdésekkel foglalkozik. Babits a bűnt itt nem, mint társadalmilag elítélt tettet, hanem mint egyfajta szükséges és elkerülhetetlen erőt mutat be, amely előmozdíthatja a változást és a fejlődést. A vers sorai a bűnt, mint dinamikus és transzformatív erőt dicsőítik, amely képes új utakat törni a megkövesedett rendszerekben.

Motívumok és szimbólumok:
Babits a természetből vett metaforákat használ, mint a "bódító sötét liliom", a "vérvörös hunyor", és az "örökös virágú áloe-pálma", amelyek a bűn szépségét és vonzerejét szimbolizálják. Ezek a növények a veszélyes és tiltott dolgokat képviselik, amelyek azonban a költő számára értékes és kívánatos tulajdonságokat hordoznak. Az óda végén a történelmi utalások, mint Gallián Caesar vagy az Amerikát felfedező utazók példái arra utalnak, hogy a nagy tettek gyakran a szabályok megszegéséből fakadnak.

A költői én és a bűn kapcsolata:
A költői én nyíltan és bátran kiáll amellett, hogy a bűn szolgálatába áll, elutasítva a társadalmi konformitást és az erény álszent megközelítéseit. Ez a szövetség a bűnnel lehetővé teszi számára, hogy aktív szerepet vállaljon a világ alakításában, megkérdőjelezve az előírt normákat és értékeket. Babits itt az erény és bűn közti konvencionális elkülönítést veti alá kritikának, felvetve, hogy a bűn is lehet erényes, ha az újítás és fejlődés szolgálatában áll.

Összefoglalás:
Babits Mihály "Óda a bűnhöz" egy mélyen elgondolkodtató verse, amely a bűn pozitív aspektusait emeli ki, megkérdőjelezve a társadalmi normákat és az erény fogalmát. A költemény arra ösztönzi az olvasót, hogy újraértékelje a bűn és erény közti határokat, és felismerje, hogy a történelmi változások gyakran a szabályok megszegéséből fakadnak. Babits itt a bűnt, mint forradalmi és kreatív erőt ábrázolja, amely képes új világokat nyitni és a régi korlátokat lebontani.

0
Megosztás

Tetszik, amit látsz?

Nyomd meg az alábbi gombot, hogy kövess minket, nem fogod megbánni...